Valtuuston kokouksen asialista oli tällä kertaa varsin tynkä, lähinnä budjetin ylitys- ja alitusluvat, tililuoton myöntäminen ja suurimpana asiana Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman hyväksyminen. 

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma tehtiin seudullisena, eli mukana on myös ympäryskuntia. Ohjelmaan liittyen on aiemmin ollut kuntalaiskyselyä ja työpajoja, ja lopputulos on kyllä hieno!

Puheenvuorossa edistämisohjelmasta sanoin jotakuinkin näin:

”On ilo olla hyväksymässä tätä Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa. Meillä on melko toimiva, ihmisen kokoinen kaupunki ja keskustaajamat. Valitettavasti kävelyn ja pyöräilyn edistämiesssä emme ole suunnannäyttäjiä vaan perässähiihtäjiä. Se hyvä puoli tässä jälkeenjääneisyydessä on, että meillä on valtavasti tietoa kansainvälisistä tutkimuksista ja suomalaisista kaupungeista ja kylistä. Tiedämme, mikä sitä kevyttä liikennettä oikeasti edistää ja mikä ei. Nämä toimenpiteet on ansiokkaasti koottu tähän ohjelmaan. 

On aivan selvä asia, että kävelyyn ja pyöräilyyn suunniteltu kaupunki on joustava ja mukava myös autoilijalle. Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen vaatii monessa kohdin autoilun rajoittamista, mutta se lisää meidän kaikkien turvallisuutta. 

Yksi tehokas keino lisätä turvallisuutta, viihtymistä ja liikkumisen sujuvuutta on nopeusrajoitusten alentaminen keskustoissa. Kun nopeudet taajamissa laskevat, saadaan liikenteeseen enemmän reaktioaikaa ja myös lisää tilaa. 

Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen tarvitaan myös resursseja. Aamupäivällä maakuntahallituksen kokouksessa kuulimme, että Etelä-Savosta ei viimeisimmässä haussa ollut tullut yhtään EAKR-hakemusta Toimintalinjalle 3, Saavutettavampi Suomi. Toivottavasti jatkossa saamme polkaistua käyntiin myös seudullisen tai Mikkelin oman hankkeen tämän ohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Erityisen tärkeää turvallinen ja sujuva kävely ja pyöräily on vanhenevalle väestölle, koska se vaikuttaa niin laajasti hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Ei riitä, että meillä on kampanjoita tai teemapäiviä, vaan nyt hyväksyttävän toimenpideohjelma on toteutettava pala kerrallaan ihan kokonaan, jotta me saamme entistäkin paremman kaupungin.”

Kävelyä ja pyöräilyä edistäviä vaihtoehtoja käsitellään myös mm. Satamalahden kehittämisen ohjausryhmässä ja tietysti aina kaavojen yhteydessä. Jos kestävä kaupunkisuunnittelu kiinnostaa, niin kannattaa lähteä mukaan vaikka kuntavaaleihin! Ajankohtaisena aiheena meillä on muuten myös Veturitallien alueen suunnitelmat, joista järjestetään keskustelutilaisuus keskiviikkona 20.3. kello 17–20 pääkirjaston Mikkeli-salissa. 

Kirjoittaja: Kerttu Hakala